Create your own banner at mybannermaker.com!

Friday, March 18, 2011

Tugas seorang I B U

Entry kali ni aku share banyak sikit pasal tugas2 seorang ibu sepanjang aku bergelar ibu for the past SEVEN years~~~~ Lima tahun lepas aku rasa tugas ni taklah berat sangat,,setakat jaga anak,,bagi makan,,buat susu,,salinkan pakaian,,,sebenarnya itu semua adalah basic saje..sekarang baru aku rasa the real tugas seorang ibu...M E N D I D I K...dengar macam remeh kan?? mendidik/ mendisiplinkan anak bukan kerja yg senang...wise man says" anak2 adalah cermin bagi ibu bapa"...so kalau nak tahu mcm mana diri kita,,tengoklah pada anak2... Banyak kali aku pesan pada SS,,tapi dia mcm endah tak endah,,mungkin dia fikir anak2 dia kecik lagi...

Memang aku nampak sekarang,,kalau aku membaca,,anak2 p0n akan sebuk ambil buku dan membaca,,kalau aku menanda buku sekolah,,mereka akan juga menanda buku conteng mereka termasoklah kaisah yg kecik..Tapi dalam rumah ni ada dua pengaruh besar,,samada aku atau SS sendiri....Kalau aku cuba mengamalkan aktiviti2 yg baek utk anak2 ikuti,,tapi SS dgn aktiviti tidor,,,tengok TV,,,baring,,,,cuba korang bayangkan,,jika diberi pilihan,,anak2 aku nak ikot cara aku atau SS???????????????????????????????


kadang2 rasa frust sesangat...sebab penat memang penat...senang betul jadi ayah ni,,pegi keje,,beli keperluan barang2.........titik! Berapa ramai la suami2 di luar sana yg betul2 berkongsi beban membesar dan mendidik anak bersama2 isteri????masihkah ada lagik spesis2 yg sebegini?????????????????????????????????????????????????????????????Rasa sentap bile tetiba SS tanya pada aku "kenapa emerald masih tak pandai membaca lagi??" Seolah2 dah jadi hukum alam atau dah termaktub dalam kitab yg tugas2 itu sumer ditanggung dan terbeban di bahu seorang ibu??????????jika berjaya,,org senang kata,,"alah,,anak cikgu..memangla..." tapi bila tak berjaya,,"anak cikgu p0n tak lulus,,ape lagi kita2 yg bukan cikgu..." huh~~~~~~

Yang pastinya,,,si suami bile anak nya pandai membaca bukan maen kembang lubang hidong dgn rasa bangga,,sehingga terlupa tonggak belakang kejayaan sebenarnya adalah sang isteri,,tapi biler anak2 tidak pandai membaca,,laju saja menuding ke arah si isteri,,menyatakan isteri yg tidak menjalankan tugas seolah2 sang suami saja seorang diri yg sibuk keluar rumah mencari rezeki sehingga terlupa sang isteri juga keluar bersama2 mencari rezeki....Sesunggohnya memang layak sesangat isteri dimanjakan dan dihargai setelah banyak pengorbaan yg dilakukan....mungkin ada yg tak faham dgn situasi seperti ini,,,perjalanan maseh jauh,,,everyday is a learning process,,terletak pada cara kita utk membiasakan diri dengan perubahan2 serta cabaran2 yg mendatang,,pendek kata.."tepuk dada,,tanya selera"....chowww!!!!

No comments:

Post a Comment