Create your own banner at mybannermaker.com!

Tuesday, December 18, 2012

Bertudung :)

Entry ni khas utk bercerita tentang tudung. Sekarang ni dah macam2 fesyen tudung keluar ..macam2 jenama..yang pasti niat utama bertudung ialah untuk menutup aurat..
Aku pulak,,x maulah ketinggalan lah kan nak mencuba fesyen2 tudung yang bersesuaian dengan muka aku yg agak2 bujur sireh  bulat dan nmpak kembang especially bila pakai cermin mata..haha

Bila sebut harga pulak..macam2 rate harga ada utk membeli tudung..terpulanglah kepada bajet cantek masing2..yerlah,,dah namanya perempuan kan..kalau dah minat/suka dgn sesuatu tu mesti berusaha keras utk mendapatkannya apa lagi kalau warna tudung yg dicari sgt match dengan koleksi baju yg sedia ada..kdg2,,x de baju yg sesuai pon,,,tetap nak beli jugak..ehehe..mcm nak mengata diri sendiri pulak :p

Tapi en suami2 di luar sana janganlah marah pulak yer kalau isteri2 anda berbelanja terrrrlebehh sket dari biase bila membeli tudung..kesiaaaan kat org perempuan..lebih2 lagi kalau yang bekerja tu..mesti hari2 nak rolling tudung yang berlainan kan? Lagi2 kalau kerja cikgu ek,,nak kasik nampak menarik dan ceria depan pelajar..barulah pelajar bersemangat pagi2 tgk cikgunya masuk kelas dgn kaler yg mcm pelangi..cikgunya pulak baru lah bersemangat nk memulakan pengajaran kerana konfiden yg tinggi dgn penampilan pada hari tu...hehe..sekali lagik mcm nak mengata diri sendiri :p

Tapi x semua perempuan begitu..bergantung pada minat masing2..ada yg minat tukar2 fesyen tudung..ada yang minat membeli pelbagai jenis kasut dan handbag..ada yg lebih kepada gadget dan ada pulak yg sukaa membeli barang kemas..itulah nikmatnya menjadi perempuan..bak kata org2,,biar pape asal bergaye...haha :D

antara jenis2 tudng yang aku pernah cuba pakai dan gayakan ialah...

bawal..ni mmg faveret aku..dulu..kini dan selamanyaaa..bawal ni x tenggelam dek zaman,,sbb mcm2 pattern bawal dah keluar..yg aku pakai tu bawal batu..konsep harganya..lagi bnyk batu,,lagi mahal lah harganya..berbling2 gitu...


yang ni pon bawal jugak..tapi printed sbb ada corak2 kan..kainnya sejukkk..cuma kene ber pin2 lah tengah,,kiri dan kanan..tapi sekarang da mcm2 jenis kerongsang dijual..so,,x de masalah..pilih je nak kerongsang yang besar,,kecik,,panjang atau pendek..cam aku pakai tu haaa panjang la kan..kalau dalam kelas smbil mengajar boleh sempat bertasbih tu lagi2 bila berdepan dengan budak yg degil..haa..kira terapi diri la tu...huhu


masih lagi citer pasal bawal..yg ni bawal 2 ton..yg 3-4 ton pon ade..maksud 2 ton tu ada campuran 2 warna lah..kalau 3 ton lagi meriah..sbb bnyk kaler :) 
harganya boleh didapati serendah 10 ringgit..cam biase lah,,konsepnye lagi banyak ton,,lagi mahal lah..


ada hari tetiba rasa nak berselendang pulak..dalam kene pakai tudung inner,,pahtu lilitlah selendang sesuka hati kamu..hehe


yang ni masa pegi jemputan..hm..melilit2 lah diri..kalau ada baby ke memang x sesuai lah..lagik2 kalau anak kecik sbb diaorg suka tarik2 kan..haha


okay,,sekarang kita masuk tudung ekspress..ini lagi mcm2 jenama ada..ni satu layer jek..tudung Ariani..simple..kadang2 aku x pakai skarf kat bhgn dalam pon..main sarong je..tapi aku suka sgt sbb awningnya material thai silk yg membuatkan muka aku x lah nmpk begitu bulat sgt :)




yang ni pon tudung ekspres Ariani yang aku gandingkan ngan selendang siti..selendang ni tak payah nak lilit2..tinggal letak je..tapi kene pin sket sbb kadang2 allignment ada lari sket..


tudung yang ni tudng ekspress 2 layer..yang ni brand cap ayam..walaupon cap ayam,,tapi aku suka sbb kain chiffon yg lembut..cuma x best bila kita pin kerongsang,,benangnya akan tertarik menyebabkan tdungnya akan ada garisan benang yg tertarik..dah gosok pon x hilang :(



yang ni pulak tudng ekspress 3 layer Fareeda..Nyata Jelitaaa.. 
nak lah jugak merasakannya..yg ni aku baru nak bejinak2..
awning atasnya macam terlebih bulat jika nak dibandingkan dengan Ariani..
rasa cam muka ku nampak kembang sket sbb gelembung di kiri kanan apabila memakai cermin mata..


hehe..ni fareeda jugak..namanya paper bag..pelik2 namanya..
ade yg paddle pop,,sweet love..mcm2 lagilah..ni baru dapat semalam..
balik2 keje je tros try..
kene adjust2 sket awningnya supaya muka ku tak begitu bulat..haha




antara koleksi2 pelbagai jenis tudng..nak carik tempat penyangkut tudng yg mcm jual kat kedai tu,,yg bole pusing2..senang sket bila nak amek tudung..tapi tak tahu nak carik kat mana..

So..terpulang lah pada si pemakai nak memilih tudung yg mcm mana..yg penting selesa sbb setiap orang,taste nye lain2..

My personal opinion..aku lebih selesa sebenarnya dgn bawal walaupon leceh nak ber pin n kerongsang..
Anak aku pon dah pandai komplen sbb dia kata aku asek pakai tudng bawal yg sana bila pegi kedai,restoren dan kenduri ..hahahaha..ni lah kalau ada anak perempuan..kecik2 da jadi pengkritik.. okaylah,,sampai jumpa lagik...tenkiu sudi membaca :)












No comments:

Post a Comment